A 45-a luna de viata – Dezvoltarea cognitiva

    [PARAG] [HP] Gandirea [/HP] Odata cu introducerea in colectivitate, copilul are posibilitati mult mai numeroase pentru largirea experientei sale cognitive. O caracteristica esentiala a gandirii la aceasta varsta este orientarea practica fata de problemele care i se pun pentru a le rezolva. In aceasta perioada gandirea se afla in stadiul preoperational, iar pana la varsta de 4 ani gandirea copilului va deveni preconceptual simbolica. Acest stadiu prezinta cateva caracteristici specifice: egocentrismul, animismul, realismul nominal, rigiditatea gandirii etc. Egocentrismul presupune perceperea lumii numai din perspectiva proprie, adica la aceasta varsta copilul nu poate intelege ca alti oameni vad aceleasi lucruri in alt fel. Lucrul acesta nu are nimic de-a face cu egoismul. Animismul presupune atribuirea obiectelor inanimate unele caracteristici ale obiectelor vii. Asta apare pentru ca in aceasta perioada copilul nu poate face o distinctie clara intre ceea ce este viu si ceea ce este inanimat. De exemplu, copilul considera ca masa sufera atunci cand el o loveste. Aceasta distinctie se va face treptat in cursul perioadei preoperationale. La inceput orice obiect este considerat viu, apoi doar acelea care se misca (de exemplu, o frunza), dupa aceea cele care se misca spontan si abia apoi viata este atribuita doar oamenilor, animalelor si plantelor. Realismul nominal apare atunci cand copilul considera ca numele obiectului este o insusire a sa. Rigiditatea gandirii se manifesta prin ireversibilitate, adica un copil la aceasta varsta se gandeste la obiecte si evenimente doar in ordinea in care au fost experimentate prima data. S-a constatat, de asemenea, ca experientele perceptive nu sunt suficiente pentru formarea notiunilor de viteza si distanta care raman neclare in primii ani de viata ai copilului. Dificultatile mari pe care copilul le intampina in formarea acestor notiuni sunt datorate atat lipsei de maturitate psihica, cat si faptului ca ele pretind alte notiuni ca suport pe care copilul nu le stapaneste inca. Progresele pe care le face copilul sub raport intelectual sunt influentate de o educatie intensiva in acest sens desfasurata in familie. [/PARAG] [PARAG] [HP] Memoria [/HP] Studii de specialitate au aratat ca in activitatile de joc repetat un copil de 3, 4 ani poate ajunge sa asimileze notele caracteristice unui comportament mnezic superior. Capacitatea de memorare a copilului spre varsta de 4 ani si dupa este deosebit de activa. Acest lucru poate fi observat cu usurinta la copiii care frecventeaza gradinita si care memoreaza cu usurinta si rapiditate, cu toate ca durata pastrarii informatiei este relativ scurta. La acesta varsta, primeaza memoria involuntara, mult mai productiva decat cea voluntara. De asemenea, capacitatea de reproducere sau „memoria reproducatoare” atinge un nivel ridicat in perioada de dupa 3 ani si jumatate, atingand un nivel maxim in toata perioada prescolara. Memoria copilului de 3-4 ani are totusi si un caracter nediferentiat, fapt care face ca uneori copiii sa confunde obiectele care se aseamana. De asemenea, la aceasta varsta se poate spune ca memoria are si un caracter emotiv. Copilul memoreaza mai usor lucrurile care, pentru el au o incarcatura emotionala. In plus, memoria are si un caracter intuitiv-concret astfel ca se memoreaza mai usor atunci cand exista si un suport vizual. [/PARAG] [PARAG] [HP] Imaginatia [/HP] Psihologii au remarcat ca imaginatia si creativitatea incep sa se dezvolte incepand cu varsta de 3 ani si continua pana la 7-8 ani. Ei explica cum imaginatia este strans legata de dezvoltarea creierului. Odata ce invata sa mearga si sa vorbeasca, creierul lor este disponibil sa invete mai multe despre lumea care ii inconjoara. Imaginatia copiilor de 3 ani poate fi cateodata debordanta si interminabila. in aceasta perioada granita dintre real si fantastic este foarte flexibila, iar copilul crede tot ceea ce i se povesteste. In aceasta perioada deja apar deosebiri individuale intre copii din punctul de vedere al imaginatiei. Daca unii par ca au o imaginatie interminabila si foarte colorata, altii se rezuma la una saraca, fara extensii fanteziste, abia stapanind terenul realitatilor imediate si apropiate. Este important sa stimulezi inca din aceasta perioada imaginatia copilului tau prin jocuri de creatie. [/PARAG]

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here